-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49394 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا بايد هنگام قرائت قرآن استعاذه كرد؟
خداوند سبحان به تاليان قرآن و سالكان كوي وحي هم دستور تخليه كه جنبه سلبي دارد ميدهد و هم فرمان تجليه و تحليه كه جنبه اثباتي دارد و ميفرمايد: هنگام قرائت قرآن، به خداوند از گزند شيطنت هر شيطان وسوسه گر پناه ببر: «فِاذا قَرأت القران فاستعِذ بالله من الشيطان الرجيم» نحل/98.

انسان تا خود را از وسوسه هاي درون و بيرون، همچنين از سنتها و آداب جاهلي نجات ندهد و تا ذهن خويش را از پيش داوريهاي قبلي نرهاند، بهرهاي از خواندن قرآن« نميبَرد، زيرا وساوس و سنتهاي جاهلي مانع فهم صحيح او ميشود و كسي كه با پيش داوري قبلي به خدمت قرآن آمده سعي ميكند كه قرآن را مهمان خود كند نه خود مهمان قرآن باشد. چنين فردي در حقيقت الفاظ قرآن را بر زبان جاري كرده است در حالي كه از معاني آن هيچ اطلاعي ندارد. او مصداق اين حديث رسول اكرم(ص) است كه فرمود: «ويل لِمَن لاكها و لم يتدبّرها» (بحار41/353)؛ [واي بركسي كه اين آيات را بين دو فك و چانهاش بگرداند و درباره آن تدبر نكند.]

گرچه رسول خدا(ص) از هر گونه وسوسه مصون است، زيرا جزو مخلَصين است و شيطان در محدوده اخلاص راه ندارد و هرگونه استعاذه آن حضرت جنبه دفعي دارد نه رفعي، ولي ديگران كه دستور اقتداي به پيامبر به آنها داده شد امر به استعاذه ميشوند تا در مقام رفع خطر، استعاذه كنند. يعني پيامبر استعاذه ميكند تا شيطان به حريم او نيايد ولي ديگران استعاذه ميكنند تا شيطاني كه به سراغشان آمده است برود، تا بعد از غباررويي باطني به خدمت قرآن بروند.

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن كريم ج 9 (سيرة رسول اكرم در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.